مردم در غیبت امام(عج) مقصر و در ظهور موثر هستند/ تعبیر قرآن از امام زمان(ع) به «ماء معینٍ»، لزوم عطش برای فرج را نشان می‌دهد
حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه امام زمان(عج) همان «ماءٍ معینٍ» در تعبیر قرآن هستند، گفت: مردم در غیبت امام مهدی(عج) مقصر و در ظهور ایشان موثر هستند از این رو، تا حقیقتا قدردان و قدرشناس امام زمان(عج) نباشیم، ظهور رخ نمی‌دهد.
كدخبر: id-15088
تاريخ: 2020-05-30 14:12:04

  به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، بنابر روایات ائمه معصومین علیهم السلام و تفاسیر معتبر قرآن، شان نزول و محتوای بسیاری از آیات قرآن کریم، مهدویت، وجود مقدس امام زمان(عج) و انتظار فرج و دولت کریمه مهدوی است. لذا در سلسله مباحثی آیات مهدوی قرآن و نکات آنها را به بحث و بررسی گذاشته ایم.

از این رو و در بررسی آموزه های مهدوی آیه 30 سوره مبارکه «ملک» با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، کارشناس مهدوی و معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

ازجمله آیاتی که به نقل روایات و تفاسیر مبنا و معارف مهدوی دارد آیه 30 سوره مبارکه «ملک» است، چه مفاهیم منتظرانه و مهدوی‌ای در این آیه شریفه نهفته است؟

 

خداوند در این آیه شریفه می فرماید: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ؛ بگو چه تصوری می کنید اگر آب که مایه زندگانی شما است همه به زمین فرود برود خدا کیست که باز برای شما آب روان و گوارا پدید بیاورد».

در جنگ بدر عمار خودش را به رسول خدا (ص) رساند و از مجاهدت های بی مانند و بی مثال امیرالمؤمنین (ع) خدمت حضرت(ص) گفت. پیامبر(ص) به عمار فرمودند: «آری! او از من است و من از او هستم، او جانشین من است، ائمه(ع) از نسل او هستند و مهدی امت از جمله آنها است». عمار پرسید: مهدی کیست؟

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «او نهمین فرزند حسین (ع) است که غائب می شود و این قول خداوند است که می فرماید «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا» و در ادامه، پس از اشاره به آیه فرمودند: «او غیبت طولانی خواهد داشت و عده ای از ولایت او باز می گردند و عده ای ثابت قدم می مانند، درود خدا بر آنها باد. او همنام و شبیه ترین افراد به من است». این روایت در بحارالانوار، ج33، ص18 نقل شده است.

 

آیا جز این روایت نبوی(ص)، روایت دیگری وجود دارد که بر مصادیق مهدوی این آیه شریفه تصریح داشته باشد؟

 

بنابر نقل کتاب «کمال الدین» امام باقر(ع) فرمودند: «معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غائب شد به گونه ای که ندانید او کجا است، پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما بیان کند».

 

چه نکاتی از این آیه استخراج می شود که در حصول سبک زندگی منتظرانه و ارتقای کیفی آن تاثیر دارد؟

 

آب نعمتی بی بدیل است، بدون آب دیگر نعمت ها به کارمان نمی آید؛ تعبیر «ماء معین» در این آیه به وجود مقدس امام زمان(عج) تاویل شده است، بسیاری از روایات از معنای عمیق تری پرده برمی دارد و آن اینکه در روزی که امام زمان‌مان غائب می‌شود، چه خواهیم کرد؟، آیا شدنی است که امام(عج) را به دست بیاوریم؟

مگر ایشان پدر مهربان ما نیست؟ اگر پدر ما در زندان قرار بگیرد، ما به در و دیوار می زنیم که پدر خودمان را از زندان آزاد کنیم. امام زمان(عج) 12 قرن است که در زندان غیبت قرار دارند، غیبتی که خود ما سبب آن هستیم.

باید توجه داشت مردم در غیبت امام مهدی(عج) مقصر و در ظهور ایشان موثر هستند از این رو، تا حقیقتا قدردان و قدرشناس امام زمان(عج) نباشیم، ظهور رخ نمی دهد.

 

عطش و میل نسبت به امام زمان(عج) باید چه کیفیتی داشته باشد که انتظارهای ما را به ظهور دولت یار وصل کند؟

 

با همان نگاهی که وقتی تشنه می‌شویم به دنبال آب می رویم، باید تشنگی نسبت به امام زمان(عج) را هم در وجود خودمان ایجاد کنیم، حالت اضطرار را برای خودمان ایجـاد کنیم، مضطر به سراغ حضرت(عج) برویم.

 

آیا در شرح نکات ذیل آیه 30 سوره مبارکه ملک به اینکه در صورت غیبت امام(ع) چه باید کرد، اشاره شده است؟

 

اگرچه امام زمان(عج)، غائب است اما این نعمت بـزرگ، این آب گوارا را می‌شود دوباره به دست آورد اما باید برای آن زحمت بکشیم ،یک گوشه ننشینیم و فقط بگوییم یابن الحسن(عج) فدایت شوم چرا نمی آیی، یک گوشه ننشینیم و فقط مشغول ذکر و دعا و مناجات باشیم!

دعا طلب و خواستن است، بخشی از کار است، همه آن نیست! وگرنه ما با غیبت امام عصر(عج) دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری خواهیم شد. گرچه امام غائب همچون خورشید پنهان دارای آثار و برکاتی برای ما و هستی است اما بخش زیادی از فوائد حضرت ولیعصر(عج) به عدم غیبت ایشان وابسته است که با غیبت او از آن محروم خواهیم شد. اگر این خسارت بزرگ را درک می‌کردیم، به اضطرار می رسیدیم.

 

تعبیر «ماء معین» درباره وجود مقدس امام(ع) چه حقایقی دیگری را بیان می کند؟

 

هیچ کس نمی تواند بدون امام زندگی کند، همان طور که ما نمی توانیم بدون آب زندگی کنیم، غفلت و دوری از امام موجب مرگ انسان می شود، همان‌ گونه که اگر آب نداشته باشیم به مرگ نزدیک می‌شویم، اینکه پیـامبر (ص) می فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْـرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» به همین موضوع اشاره دارد .امام رضا (ع) می فرمایند: «چه بسیارند زنان مؤمن دلسوخته و چه بسیارند مردان مؤمن دلسوخته و غمگین هنگام از دست دادن ماء معین».

این حدیث نورانی میزان و معیاری است برای اینکه دریابیم اهل ایمان هستیم یا نه؟ آیا تا به حال شده است که به دلیل غیبت و دوری از امام غمگین شویم و در فراق او بسوزیم؟  آیا همان مقدار ارادتی که نسبت به امام شهید داریم به امام حی داریم؟

 آیا آن نذورات، وجوهات و موقوفاتی که برای امام شهید خرج می کنیم که بسیار هم کار خوبی است و روز به روز ان شاءالله بیشتر بشود، آیا به همان مقدار نسبت به امام حیّ خودمان، امام زمان داریم یا نداریم؟ موقوفات امام زمان (ع) در چه سطحی است؟ وجوهات و نذورات مهدوی ما چقدر است؟ چقدر امام زمان(عج) در زندگی ما و در برنامه های ما، در گفتمان های زندگی ما حضور دارد؟

باید توجه ویژه به این آب گوارا و ماء معین و آن حجت و ولی خدا را در زندگی خودمان جدی بگیریم و  تلاش کنیم بستر بهره مندی از این آب گوارا در جامعه فراهم شود.