رمضان فرصت ایجاد اضطرار جهانی برای ظهور است/ وجوه شباهت رمضان و امام زمان(عج)
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: منتظران واقعی باید از برکات این ماه جهت اصلاح فردی و اجتماعی و فراهم ساختن زمینه های ظهور و ایجاد اضطرار عمومی و فریاد جهانی برای فرج کمال استفاده را داشته باشند.
كدخبر: id-17433
تاريخ: 2021-04-24 19:39:56

 به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه هفتمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل هفتم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «نوسازی اخلاقی و عرفانی در بهار عبادت» است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بخصوص شب قدر، نوروز عارفان و آغاز سال سالکان الله و جشن عبادت و بندگی و سلوک رحمانی است. ماه روزه داری، بهار عابدان و تقواپیشگان و جویندگان رضوان و قرب الهی است که در آن می توانند به مراتب بالای عرفانی و اخلاقی دست یابند و به نوسازی دل و جان و رفتار و نیات و گفتار خود بپردازند و به مرحله بالاتر و مقام و منزلت نزدیک تری دست یابند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود». مشابه این کرامت و زیبایی  معنوی، وجود مقدس امام زمان(عج) به عنوان بهار امت ها و ملت ها و جان ها و دولت ها و به عبارت دقیق تر بهار بشریت و انسانیت و عبودیت است و کسانی می توانند از فیوضات قدسی ایشان بیشتر بهره مند شوند که اخلاق و رفتار خود را بازسازی و نوسازی کنند و با یک نگاه و بینش نو و یک امید و تعلق جدید به سوی ایشان سیر و حرکت داشته باشند.

 

وی با اشاره به تشابه ماه مبارک رمضان و وجود مقدس امام زمان(عج) به بهار و سال نو، تصریح کرد: این تشابه بیانگر این نکته لطیف عرفانی است که هر چیزی که در جهان رنگ و بوی عبادت خالصانه و عمل صالحانه و جهاد عارفانه داشته باشد، باید از مجرا و طریق ولایت الهی و پذیرش رهبری و هدایت حجت خدا باشد. پس مومنان و صالحان اگر با معرفت و بینش عرفانی به این ماه عزیز نگاه کنند و از باطن آن باخبر باشند، می توانند جشن  وصال و قرب و فنای فی الله را در همین ماه برقرار سازند و با تمام وجود در پرتو الطاف و عنایات ربانی قرار گیرند.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: ماه رمضان که بهار عارفان و عابدان و اهل قرآن است در هر سال می تواند آغاز نو شدن و تحول و دگرگونی مثبت در انسان های جویای حقیقت و عبودیت باشد. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) می فرمایند: «اگر بنده خدا مى‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‏داشت که تمام سال، رمضان باشد» (بحارالانوار، ج 93، ص 346). ماه رمضان، ماه تعالی فرهنگی فرد و جامعه، ماه بالندگی  و حرکت رو به  جلو، ماه فیض و  دریافت الطاف قدسی،  ماه خودسازی و دیگرسازی، ماه غفلت زدایی و آگاهی های عمیق و ماه اراده تغییر واقعی و خداگونه شدن است؛ بعه همین جهت فرصت کم نظیری بر نوسازی دل و جان و شست و شوی وجود از موانع سلوک الی الله و آسمانی شدن محسوب می شود.

 

فرصت های نوسازی معنوی معدودند!

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه فرصت های طلایی نوسازی و بازسازی واقعی شخصیت عرفانی در اسلام معدود هستند، گفت: این فرصت ها در بعضی از ایام نورانی همچون روز عرفه و ماه مبارک رمضان بخصوص شب های قدر واقع شده اند، اگرچه راه توبه و استغفار همیشه باز است اما راه عارف شدن و سالک الی الله بودن به غایت سخت و دشوار است. پس باید با تمام وجود از فرصت نوسازی اخلاقی و عرفانی ماه رمضان استفاده کنیم و با چنگ زدن به ولایت ولی خدا در مسیر معرفت و لقای الهی قدم برداریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه عصر ظهور امام زمان(عج)، دوران دگرگونی و تغییرات بزرگ و  نو شدن ها و بهاری گشتن افراد و جوامع است، تاکید کرد: در آن دوران همه چیز نو و نظامات فردی و اجتماعی فاسد گذشته برچیده می شود. نه انسان ها، آن انسان های سابق خواهند بود و نه جوامع و حکومت ها و سازمان ها و فرهنگ ها و آئین ها و رسومات و... بر روال گذشته هستند! همه چیز به دست پیامبرگونه امام زمان(عج)، نوسازی و بهسازی شده و بشر وارد عصر جدید زندگی ایمانی و اخلاقی خود خواهد شد.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه ابراز کرد: در روایت است: «چون قائم قیام می‌کند، امر تازه و احکام تازه می‌آورد؛ چنان که رسول خدا(ص) در اوّل اسلام، مردم را به امر جدید دعوت کرد» (شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۸۴). و نیز :«[مهدی] بر طبق شیوه رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) رفتار می‌کند وآنچه از نشانه‌های گذشته باشد، از میان می‌برد؛ همان گونه که پیامبر (ص) نشانه‌های جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده می‌کند» ( نعمانی، الغیبة، ص ۲۳۰، ح ۱۳). انسان ها نیز به تبع این نوسازی، متحول و متعالی تر شده و بیشتر به سمت کمالات اخلاقی و دینی سوق داده خواهند شد. 

 

انتظار تغییر بزرگ و تحول مثبت، ریشه در ماه رمضان دارد

 

وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه منتظران چشم به راه این تحولات بزرگ و الهی است، گفت: انتظار تغییر بزرگ و تحول مثبت، ریشه در خود همین ماه دارد و انسان ها همان گونه که در ماه رمضان به خوبی تغییر می کنند و اخلاق و رفتاری های اخلاقی تری اتخاذ می کنند، منتظر فرج و گشایش بزرگ برای همه جهانیان بوده و چشم به راه تشکیل مدینه فاضله جهانی اسلام به دست امام زمان(عج) هستند.  برای همین منتظران واقعی  باید از برکات این ماه جهت اصلاح فردی و اجتماعی و فراهم ساختن زمینه های ظهور و آمادگی جمعی و آگاهی های عمومی در مورد منجی موعود(عج) و ایجاد اضطرار عمومی و فریاد جهانی برای ظهور کمال استفاده را داشته باشند.

 

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: هر ماه رمضان باید یک مرحله کامل تر و بهتر از قبل در زندگی ما باشد تا بتوانیم با سرعت بیشتر به جامعه موعود قرآنی نزدیک شویم و شرط مهم آن، بهره مندی کامل از فیوضات روزه داری و ضیافت الهی در جهت صالح شدن و تقواپیشگی است. ماه رمضان می تواند یک نمونه و مدل عینی از زندگی معنوی و اخلاقی و دینی در عصر ظهور باشد و نشان دهد جامعه بشری چگونه می تواند تحت تاثیر عمل به آموزه های دینی و واجبات الهی، به طهارت و پاکی فردی و تقوای جمعی برسد. در این ماه شریف باید سالم سازی و نوسازی اخلاق و بازپروری قلب  و طهارت نفس را نه فقط برای یک ماه بلکه برای تمام ماه های بعدی و سال های بعدی در راس برنامه های خودسازی قرار دهیم . باید بدانیم از زمینه های اصلی ظهور امام زمان(عج) اثبات صالح بودن  در عمل و صالحانه زیستن در جامعه صالحان است نه شعار و گفتار و تظاهر.