پیش بینی های آخرالزمانی امام مجتبی(ع)
كدخبر: id-5539
تاريخ: 2016-11-29 09:58:48

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت‌الاسلام و المسلمین امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت امام حسن (ع)، با اشاره به نقش و جایگاه این امام(ع) در تبیین جایگاه مهدویت و ظهور امام زمان (عج) اظهار کرد: تمام امامان و پیامبر(ص) پیرامون امام زمان (عج) و ظهورشان با مقدمه چینی هایی، شرایط ظهور را ذکر کردند، با وجود آنکه در این زمینه، از امام حسن(ع) احادیث اندکی به جای مانده است اما مطالب مهمی را در این احادیث ایشان بیان کرده است.

 

وقایع دوران امام حسن(ع) زمینه ای برای ظهور حضرت حجت(عج)

وی با بیان اینکه وقایع دوران امام حسن (ع) زمینه ای برای ظهور و مقدمه سازی برای این رویداد بود، تصریح کرد: صلح امام حسن (ع) با طاغوت زمان معاویه، با هدف حفظ جان شیعیان، مواریث نبوت و مظاهر واقعی دین رخ داد و این رویداد حساس و بزرگ، مقدمه ای برای درک و فهم سختی های دوران غیبت بود که در کلام معصومان (ع) به آن اشاره شده است و این، درسی بزرگ برای دوران طولانی عصر غیبت بود تا توان تحمل حکومت های طاغوتی را داشته باشند.

 

تشبیه صلح امام حسن(ع) به سوراخ کردن کشتی توسط خضر نبی(ع)

حسنلو با اشاره به اینکه تحمل صلح امام حسن (ع) با معاویه، برای یاران صدیق و وفادار حضرت(ع) سخت بود، افزود: این افراد سازش با کفر و شرک که در لباس دین ظاهر شده بود، برایشان قابل درک نبود لذا حضرت(ع) در مواجه با آنها تمثیلی قرآنی از داستان حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) را بیان کرد که این صلح همانند سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر(ع) بود و برای درک آن باید تفکر کنید تا پی به حکمت آن ببرید تا بدانید بهترین اقدام برای حفظ حقوق و حیات اسلام و شیعیان امیرالمومنین امام علی (ع) است و با این مثال، این افراد آرام و قانع شدند.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسن (ع) می فرماید با این صلح، درس و تکلیفی برای آینده شیعیان مشخص می کند و معیارهایی برای تشخیص و عملکرد آنها ارائه می دهد، افزود: عملکرد ائمه اطهار(ع) بعد از امام حسن (ع)، تفسیری از صلح ایشان است و حتی قیام امام حسین (ع) هم تفسیری از این صلح است.

 

درک دوران غیبت با بررسی سختی های صلح امام حسن(ع)

وی با بیان اینکه غیبت امام زمان (عج) و آخرالزمان با صلح امام حسن(ع) پیوند دارد، تصریح کرد: دوران غیبت امام زمان (عج) را با بررسی  دوران محنت و رنج صلح امام حسن(ع) می توان درک کرد، زیرا بعد از این صلح به مفاد آن عمل نشد و شیعه کشی به راه افتاد، همانگونه که امروزه نیز شیعه کشی رواج دارد.

حسنلو با بیان اینکه می توان گفت امام حسن(ع) در دو بخش به تبیین رویکرد مهدویت و آخرالزمان پرداختند، افزود: بخش اول سیره عملی حضرت(ع) بود که صلح ایشان بخشی از آن است و امام حسن (ع) در زمان امضای این صلح، ویژگی های ظهور را بیان می کند و به افرادی که ایجاد شبهه می کنند، می فرماید: صلح با طاغوت ظاهری است و در باطن همانند صلح حدیبیه است که هیچ نقصی به جایگاه نبوت وارد نکرد و به عنوان فتح الفتوح از آن یاد شد و سوره مبارکه فتح نیز برای آن نازل شد، لذا صلح امام حسن(ع) نیز به جایگاه امامت نقصی وارد نکرد.

 

بیعت و عهد با هیچ طاغوتی برگردن امام زمان(عج) نیست!

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جایگاه امامت امیرالمومنین امام علی (ع) با بیعت با خلفا مخدوش نشد، تصریح کرد: طبق فرمایش امام حسن (ع)، امام زمان (عج) با هیچ طاغوتی عهد و پیمان ندارد و امام حسن(ع) به یارانشان می فرمایند: «شما هم اکنون با طاغوت بیعت و صلح می کنید اما فردی که در آخرالزمان از خاندان ما می آید، هیچ عهد و پیمانی با حکومت های طاغوت ندارد و بیعت هیچ حاکمی بر گردن ایشان نیست.»

 

ظلم به مومنان در آخرالزمان به وسیله کفار، با بهره گیری از تمام ابزارها

وی ادامه داد: امام حسن(ع) می فرمایند: این دوران هنوز نرسیده است و در آن دوران کفار هیچ ملاحظه ای برای سرکوب مومنان ندارند و تمام پرده ها کنار می رود و از ابزارهای مختلف اعم از بمب، فشار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مسائل فرهنگی برای فشار به مومنان استفاده می کنند که دقیقا این شرایط در دوره امام حسن(ع) بعد از صلح نیز وجود داشت و معاویه با همین روش ها به مومنان ظلم می کرد.

حسنلو با بیان اینکه امام حسن(ع) با صلح خود همچون آیینه ای شرایط آخرالزمان را برای مومنان نمایان کرد، افزود: در آن دوران امام(ع) وظایف یاران را بیان نمود و فرمود: چنین شرایطی در آخرالزمان حاکم خواهد بود.

 

بیان ویژگی های خاصی از امام زمان(عج) در سخنرانی های امام حسن(ع)

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه بخش دوم عملکرد امام حسن(ع) در تبیین ظهور و شرایط آخرالزمان در سخنان حضرت(ع) تجلی داشت، ابراز کرد: امام حسن (ع) در سخنانی درباره قطعی بودن ظهور و طولانی بودن غیبت، شخصیت امام زمان(عج)، تبیین لقب معروف حضرت که «مهدی» امت است و منجی آخرالزمان بودن بیاناتی می فرماید که ابعادی از تبیین ظهور در سیره ایشان است.

 

غیبت امام زمان(عج) طولانی، سخت و خسته کننده خواهد بود!

وی با تشریح این ویژگی ها افزود: امام حسن (ع)، امام زمان(عج) را از فرزندان برادرشان امام حسین (ع) معرفی می کند که در تمام روایات دیگر ائمه اطهار(ع) هم به آن اشاره شده است و همچنین حضرت حجت(عج) را نهمین فرزند امام حسین(ع) معرفی می کند و عمر حضرت(عج) و غیبتشان را طولانی بیان می کند و می فرمایند: «این غیبت طولانی، سخت و خسته کننده برای مومنان خواهد بود.»

 

سن امام مهدی(عج) در زمان ظهور از اعجاز خداوند است

حسنلو با بیان اینکه امام حسن (ع) می فرمایند: «امام زمان (عج) در هنگام ظهور در صورت جوان و دارای سنی کمتر از 40 سال است»، گفت: حضرت(ع) این ویژگی را از قدرت های خداوند و اعجاز الهی بیان می کنند و امام مهدی (عج) را مظهر قدرت الهی می دانند.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ادامه داد: امام حسن(ع) می فرمایند: نام اصلی امام زمان (عج) در میان مردم معروف نخواهد بود همانطور که امروز، نام اصلی ایشان یعنی «محمد» معروف نیست و لقب ایشان معروف است.

 

عدالت گستری جهانی ویژگی منحصر به فرد امام زمان (عج)

وی ادامه داد: عدالت گستری جهانی ویژگی دیگری از امام زمان (عج) است که امام حسن(ع) بیان کردند که در روایات شیعه و سنی نیز به آن اشاره شده است یعنی عدالتی که ایشان به پا می کند، بی نظیر است و از ابتدای خلقت بشر تا خاتم و حتی در دوران امام علی (ع) نیز نمونه نداشته است زیرا عدالت ایشان جهانی خواهد بود و ظلم را نیز از سرتاسر جهان برمی چیند.

 

حسنلو با بیان اینکه امام حسن(ع) می فرمایند: «تا بشر نخواهد و خود به سراغ امام عصر(عج) نرود، همانگونه که مردم به سراغ امیرالمومنین(ع) رفتند، ظهور رخ نخواهد داد»، تصریح کرد: یعنی باید جهانیان بیدار شوند و امام(عج) را بخواهند و برای تحقق این مهم، انتظار کافی نیست بلکه باید عملا بخواهند و در طلبش باشند.

 

برپایی حکومت عدالت محور جهانی ویژگی منحصر بفرد دیگر امام زمان(عج)

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق در کتاب «کمال الدین» نقل کرده است که امام حسن (ع) پیرامون امام زمان (عج) یک ویژگی منحصر بفرد را بیان فرموده است و آن تشکیل یک حکومت عدالت محور جهانی است که هیچ پیامبر و امامی به این شیوه عدالت را پراکنده نکرده است و امام حسن(ع) حکومت امام عصر(عج) را منحصر بفرد از باب گسترش عدالت می داند و این روایت را از قول خضر نبی(ع) نقل کرده است.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود بیعت و عهدی با هیچکدام از طواغیت زمان از دیگر ویژگی های امام زمان (عج) است که توسط امام حسن(ع) نقل شده است، افزود: تمام ائمه(ع) در زمان طواغیت زندگی کردند و عهد و پیمانی با آنها داشتند اما امام زمان (عج) تنها ولی خداوند است که هیچ عهد و پیمانی با طواغیت نخواهد داشت و این منحصر بفرد است.

 

امام زمان (عج) اجرا کننده کامل آیات سوره برائت خواهد بود!

حسنلو با بیان اینکه حکمت این مهم آن است که امام زمان (عج) تمام کننده حجت الهی برای بشریت است، تصریح کرد: براساس روایت امام حسن(ع)، امام زمان (عج) اجرا کننده کامل آیات سوره برائت خواهد بود و ایشان مخفی بودن ولادت امام زمان (عج) یا غایب بودن حضرت(عج) را از اسرار این مسئله می داند که با طواغیت عهدی ندارد.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسن (ع) درباره علائم ظهور نیز بیاناتی داشته اند، تاکید کرد: ایشان در این باره به تبیین شرایط اجتماعی مسلمانان در زمان ظهور پرداخته است و اوضاع فرهنگی را با رمز بیان کرده و فرموده است که کینه توزی در میان امت اسلام و تفرقه و نابسامانی های فرهنگی و اقتصادی در آن دوران زیاد می شود و طرد و صلب یکدیگر و دشمنی با هم، در آن دوران مشهود خواهد بود که مشاهده می شود، تمام این موارد در دوران کنونی وجود دارد.

 

پیش بینی امام حسن(ع) از ظهور گروه های تکفیری در دوران آخرالزمان

وی اضافه کرد: امام حسن(ع) می فرمایند: در آن دوران همدیگر را تکفیر خواهند کرد و خون مومنان را مباح می دانند که پیش بینی از گروه های تکفیری فعلی است و این نکته در روایات امام حسن(ع) بی نظیر است و در روایات دیگر ائمه اطهار(ع) نبوده است و در ادامه این روایت، امام(ع)، ظهور امام زمان (عج) را در این دوره که نابسامانی های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی افزایش پیدا می کند، می داند لذا می توان گفت وجود این گروه های تکفیری آغاز بروز یکی از علائم اجتماعی ظهور، براساس کلام امام حسن(ع) است.

حسنلو در پایان خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) همه این شرایط را در آخرالزمان، یک آزمایش می دانند تا این نابسامانی ها منجر شود مومنان همگی خواهان ظهور و حضور یک منجی الهی(عج) شوند.