به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از تسنیم ، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل دینی، با تأکید بر توجه به اهمیت حج اظهار داشت: حاجیان باید بدانند که مراسم حج تمتع ظاهری دارد که همان نحوه لباس سفید پوشیدن و اعمال ظاهری حج است و در عین حال، همه این اعمال باطنی هم دارد که طیف گستردهتر و وسیعتری نسبت به ظاهر آن دارد.
او با اشاره به اینکه حاجیان وظیفه دارند که در انجام تمام اعمال مربوط به حج، هم به ظاهر اعمال توجه داشته باشند و هم به باطن آنها، خاطرنشان کرد: لازم است اعمال را درست، دقیق و به موقع انجام دهند و هم بدانند که بطن و حقیقت این اعمال چیست و چه معنایی را دنبال میکند. درواقع همین اسرار باطنی حج هستند که حقیقت آن را تشکیل میدهند و موجب میشوند انسان در طی این مراسم معنوی بزرگ، ساخته شده و مسیر قرب الهی را طی کند.
خوانساری با اشاره به وداع و حلالیت طلبیدن حاجیان قبل از تشرف به مناسک حج اظهار داشت: یکی از اقداماتی که حجگذار در وهله اول انجام میدهد این است که از اقوام و آشنایان و تمام افرادی که به نوعی با آن ها مراوده و ارتباط داشته، خداحافظی میکند و از آنها دور میشود. در واقع همین حرکت و فاصله گرفتن از نزدیکان، هم ظاهری دارد و هم باطنی.
او ادامه داد: ظاهر همین است که به لحاظ جسمانی و بدنی از آنها دور میشود یعنی بر اتومبیل، هواپیما یا قطاری سوار میشود و از لحاظ زمینی و دنیایی از آنها فاصله میگیرد. همین حرکت از نظر بطنی هم تعبیر دارد و آن، این است که حجگذار باید روح و فکرش را از هر تعلقی در دنیای مادی دور کند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: وقتی حجگذار با خانواده، دوستان و آشنایان وداع میکند در واقع از لحاظ فکری هم باید از آنها فارغ شود و تمام توجه او به سمت مبداء عالم هستی و خدای یکتا که خالق اوست، باشد. دیگر به این فکر نکند که دلم برای خانواده تنگ میشود، دوستانم را کی میتوانم ببینم، فلان کارم عقب افتاده یا مسئله اقتصادی و دنیایی دارد. همه اینها تعلقات و وابستگیهای دنیایی است که حاجی خانه خدا باید آنها را کناری بگذارد.
او با بیان اینکه طبیعی است که انسان در هر حالی دغدغه فرزندان و نزدیکانش را دارد، یادآوری کرد: حاجی باید به این باور برسد که روزیدهنده خداست و پس از اینکه لوازم ضروری را برای فرزندانش فراهم کرد، دیگر به خدا توکل کند و پا در راه حج بگذارد. بنابراین باید حجگذار سفر خود را هم از لحاظ جسمی انجام دهد و هم روحی. یعنی نهتنها جسم خود را از محل زندگی و کار به سمت بیت الله الحرام میبرد، بلکه از لحاظ روحی هم همین طور باشد و دغدغهاش چیزی جز انجام مناسک حج نباشد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تصریح روایات اسلامی بر این نکته، تأکید کرد: یکی از این روایتها مربوط به تفسیر آیه 50 سوره مبارکه ذاریات است که خداوند متعال میفرماید: «فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ» یعنی به سمت خدا فرار کنید. در تفسیر این آیه شریفه است که امام محمد باقر (ع) فرموده است: منظور از این جمله آن است که به حج بروید و اعمال حج را به جا بیاورید.
او ادامه داد: به عبارت دیگر مقصود این است که امور دنیایی که شما را به خودش مشغول و از یاد خدا و آخرت و زندگی اصلیتان بازداشته، به سمت خدا فرار کنید. چون وقتی اعمال حج را به جا میآورید از دنیا فارغ شده و فکر و روحتان متوجه خدا میشود و بهتر میتوانید عالم پس از مرگ را درک کنید.
خوانساری با بیان اینکه حج را میتوان یک سفر روحانی و معنوی دانست، گفت: هرچند که جسم انسان هم به سفر میرود اما حقیقت روح است که رشد پیدا کرده و از درگیریها، تعلقات، وابستگیها و مشغلههای زندگی زمینی فرار کرده و متوجه زندگی معنوی و اخروی خود میشود. بنابراین میتوان گفت از جمله اولین اقداماتی که حاجی انجام میدهد، کندن روح از دلبستگیهای دنیایی است که جسمش به سمت بیتالله حرکت میکند و روحش به سوی پروردگار بیت.
|